

Умовно можна виділити такі типи уроку:
- урок ознайомлення з новим матеріалом;
- урок поглибленого вивчення матеріалу;
- урок-гра контролю знань, або урок систематизації та узагальнення.
Кожен з цих типів, у свою чергу, може мати багато варіантів, як, наприклад,
урок поглибленого вивчення: урок-семінар, урок-диспут, урок із широким
використанням ігрових моментів, інтегрований урок.
У
зв'язку з цим для більшої частини тем передбачені практичні завдання, де б учні
мали можливість застосовувати і показати свої бібліографічні знання, наприклад:
складання бібліографічних списків літератури, написання анотацій на статті з
журналів, характеристика видань за видом, самостійний підбір літератури за
певною темою за допомогою каталогів, картотек, бібліографічних посібників,
виступи з бібліографічними оглядами літератури.
Практикуми сприяють отриманню учнями знань
у живій емоційно-насиченій формі. Таке поєднання теоретичних знань з
практичними навичками закладається і в основу культури читання. Озброївши
читача навичками пошуку джерел інформації розвиваю у нього уміння
систематизувати їх, логічно осмислювати.
Сучасні шкільні навчальні
програми зорієнтовані на формування у школярів уміння самостійно здобувати
знання, вести пошук додаткової інформації. Тому важливо навчити школярів
користуватися книгою, дати ключ до самоосвіти.
Над цією
проблемою бібліотекар працює разом з
учителями-предметниками, в процесі викладання основ наук завдання продумуються
так, щоб учні систематично зверталися до словників, довідників, енциклопедичної
літератури. Знайомство школярів із довідковими виданнями, починаю з молодшого
шкільного віку.
Однією із найпопулярніших форм популяризації бібліотечно – бібліографічних
знань - є ігрові програми. Гра - найкращий спосіб, по-перше,
розпружинити дитину, спровокувати її говорити і робити те, що вона насправді
думає і відчуває, а по-друге, чіткі правила, ліміт часу, примушують
сконцентруватися, формувати свої пропозиції чи аргументи коротко, і не мовчати.
Тим паче, що під час гри її учасниками засвоюється близько 70% інформації, а не
5% як після лекції, або 10% - після читання.
Дуже часто залучаю учнів до
підготовки та проведення бібліотечних уроків. Вони самі складають вікторини,
кросворди, ребуси, шаради з тієї чи іншої теми, самостійно звертаються до
бібліотеки, знаходять і використовують потрібні джерела для відповіді на
запитання. У процесі гри, коли діти розгадують кросворди, вони вболівають і
співпереживають за спільну справу, вирішують різного роду завдання. Різного
типу ігри по-різному впливають на формування інформаційних умінь та навичок
школярів.
Якщо, наприклад, проводяться різного роду
вікторини, ребуси, ігри-змагання, то учням перш за все треба вміти працювати з
різними джерелами інформації, орієнтуватися в довідково-бібліографічному
апараті бібліотеки, осмислювати, перероблювати та запам’ятовувати головне й
необхідне. При проведенні рольових ігор діти повинні мати необхідний читацький
багаж, володіти різними видами читання та вміти подати образ у доступній
словесній та ігровій формі.
Також однією з ігор на бібліотечних
заняттях є творча гра „Бібліографічний огляд”, де учні одержують
завдання до наступного бібліотечного уроку,
наприклад, опрацювати науково-популярну літературу, що пов’язана з темою бібліотечного
уроку і підготувати стислий виклад змісту журнальної або газетної статті.
Виступ будується в довільній формі,
оригінальність якої слугуватиме головним критерієм оцінювання й визначення
переможців змагання.
Ця ігрова ситуація привчає дітей працювати
з науковою та науково-популярною літературою, оформлювати бібліографічні
довідки, реферувати джерела, викладати стисло, компактно зміст. Все це розвиває
і зміцнює науковий світогляд школярів, розширює їхнє коло читання, створює
прекрасні умови для реалізації інтелектуально-творчих сил.
Роль бібліотекаря сьогодні набуває нових
рис – він не тільки виконує свої безпосередні функції, а й здійснює постійний
пошук активних форм роботи з учнями щодо вироблення вміння орієнтуватись у
зростаючому потоці інформації. Такий підхід до організації роботи шкільної
бібліотеки потребує від бібліотекаря впровадження в практику нових інноваційних
технологій.
Серед багатьох форм та методів в своїй
роботи дуже часто використовую - метод проектів, за
допомогою якого учні набувають знання і навички у процесі планування й
виконання практичних завдань (проектів), які поступово ускладнюються.
Інтерактивні методи
навчання допомогають учням оволодіти знаннями про бібліотеку, виховати в собі
культуру роботи з книжкою, вміння користуватися абонементом і читальним залом
бібліотеки, довідковою літературою, періодикою, рекомендаційною бібліографією,
каталогами, картотеками, правильно використовувати бібліографічні описи книг.
Пропаганда бібліотечних знань вимагає
серйозної підготовки: складання чіткого розгорнутого плану кожного заняття
відповідно до структури інтерактивного уроку, добору потрібної літератури,
наочних посібників, детальної розробки практичних завдань.
Головною ідеєю у проведенні бібліотечних
уроків повинно бути формування ставлення до бібліотеки як до невичерпного
джерела інформації, культурного центру та духовного осередку, де можна не лише
поповнити свої знання, а й відпочити, поспілкуватися з однокласниками, знайти
нових друзів.
Результативність роботи щодо формування
бібліотечно-бібліографічної грамотності школярів залежить від тісного контакту
школи і бібліотеки, батьків, єдиного планування всієї роботи із книгою, вдало
скомпонованої системи виховання бібліотечно-бібліографічної культури.
Наприкінці кожного
навчального року проводжу підсумкові заняття - масові заходи, де учні мають
можливість застосувати і показати свої бібліографічні знання. Форми підсумкових
занять різноманітні: вікторини, конкурси, брейн – ринги, турніри книголюбів,
літературні ігри та калейдоскопи, театралізовані уроки позакласного читання. У
формі ігор – змагань проводяться практичні заняття з умінь користуватися
енциклопедіями, словниками, каталогами. Переможці конкурсів нагороджуються
грамотами та подарунками, в кінці року проводжу аналіз читацьких формулярів і
найкращі читачі шкільної бібліотеки теж нагороджуються грамотами та
призами.