Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.

Типи бібліотечних уроків





Умовно можна виділити такі типи уроку:
         - урок ознайомлення з новим матеріалом;
         - урок поглибленого вивчення матеріалу;
         - урок-гра контролю знань, або урок систематизації та узагальнення.
         Кожен з цих типів, у свою чергу, може мати багато варіантів, як, наприклад, урок поглибленого вивчення: урок-семінар, урок-диспут, урок із широким використанням ігрових моментів, інтегрований урок.
У зв'язку з цим для більшої частини тем передбачені практичні завдання, де б учні мали можливість застосовувати і показати свої бібліографічні знання, наприклад: складання бібліографічних списків літератури, написання анотацій на статті з журналів, характеристика видань за видом, самостійний підбір літератури за певною темою за допомогою каталогів, картотек, бібліографічних посібників, виступи з бібліографічними оглядами літератури.
Практикуми сприяють отриманню учнями знань у живій емоційно-насиченій формі. Таке поєднання теоретичних знань з практичними навичками закладається і в основу культури читання. Озброївши читача навичками пошуку джерел інформації розвиваю у нього уміння систематизувати їх, логічно осмислювати.
    Сучасні шкільні навчальні програми зорієнтовані на формування у школярів уміння самостійно здобувати знання, вести пошук додаткової інформації. Тому важливо навчити школярів користуватися книгою, дати ключ до самоосвіти.
         Над цією проблемою  бібліотекар працює разом з учителями-предметниками, в процесі викладання основ наук завдання продумуються так, щоб учні систематично зверталися до словників, довідників, енциклопедичної літератури. Знайомство школярів із довідковими виданнями, починаю з молодшого шкільного віку.
          Однією із найпопулярніших форм популяризації бібліотечно – бібліографічних знань  -  є ігрові програми. Гра - найкращий спосіб, по-перше, розпружинити дитину, спровокувати її говорити і робити те, що вона насправді думає і відчуває, а по-друге, чіткі правила, ліміт часу, примушують сконцентруватися, формувати свої пропозиції чи аргументи коротко, і не мовчати. Тим паче, що під час гри її учасниками засвоюється близько 70% інформації, а не 5% як після лекції, або 10% - після читання.
 Дуже часто залучаю учнів до підготовки та проведення бібліотечних уроків. Вони самі складають вікторини, кросворди, ребуси, шаради з тієї чи іншої теми,  самостійно звертаються до бібліотеки, знаходять і використовують потрібні джерела для відповіді на запитання. У процесі гри, коли діти розгадують кросворди, вони вболівають і співпереживають за спільну справу, вирішують різного роду завдання. Різного типу ігри по-різному впливають на формування інформаційних умінь та навичок школярів.
Якщо, наприклад, проводяться різного роду вікторини, ребуси, ігри-змагання, то учням перш за все треба вміти працювати з різними джерелами інформації, орієнтуватися в довідково-бібліографічному апараті бібліотеки, осмислювати, перероблювати та запам’ятовувати головне й необхідне. При проведенні рольових ігор діти повинні мати необхідний читацький багаж, володіти різними видами читання та вміти подати образ у доступній словесній та ігровій формі.
Також однією з ігор на бібліотечних заняттях є творча гра „Бібліографічний огляд”, де учні одержують завдання до наступного бібліотечного уроку, наприклад, опрацювати науково-популярну літературу, що пов’язана з темою бібліотечного уроку і підготувати стислий виклад змісту журнальної або газетної статті.
Виступ будується в довільній формі, оригінальність якої слугуватиме головним критерієм оцінювання й визначення переможців змагання.
Ця ігрова ситуація привчає дітей працювати з науковою та науково-популярною літературою, оформлювати бібліографічні довідки, реферувати джерела, викладати стисло, компактно зміст. Все це розвиває і зміцнює науковий світогляд школярів, розширює їхнє коло читання, створює прекрасні умови для реалізації інтелектуально-творчих сил.
Роль бібліотекаря сьогодні набуває нових рис – він не тільки виконує свої безпосередні функції, а й здійснює постійний пошук активних форм роботи з учнями щодо вироблення вміння орієнтуватись у зростаючому потоці інформації. Такий підхід до організації роботи шкільної бібліотеки потребує від бібліотекаря впровадження в практику нових інноваційних технологій. 
Серед багатьох форм та методів в своїй роботи дуже часто використовую  - метод проектів, за допомогою якого учні набувають знання і навички у процесі планування й виконання практичних завдань (проектів), які поступово ускладнюються.
    Інтерактивні методи навчання допомогають учням оволодіти знаннями про бібліотеку, виховати в собі культуру роботи з книжкою, вміння користуватися абонементом і читальним залом бібліотеки, довідковою літературою, періодикою, рекомендаційною бібліографією, каталогами, картотеками, правильно використовувати бібліографічні описи книг.
Пропаганда бібліотечних знань вимагає серйозної підготовки: складання чіткого розгорнутого плану кожного заняття відповідно до структури інтерактивного уроку, добору потрібної літератури, наочних посібників, детальної розробки практичних завдань.
Головною ідеєю у проведенні бібліотечних уроків повинно бути формування ставлення до бібліотеки як до невичерпного джерела інформації, культурного центру та духовного осередку, де можна не лише поповнити свої знання, а й відпочити, поспілкуватися з однокласниками, знайти нових друзів.
Результативність роботи щодо формування бібліотечно-бібліографічної грамотності школярів залежить від тісного контакту школи і бібліотеки, батьків, єдиного планування всієї роботи із книгою, вдало скомпонованої системи виховання бібліотечно-бібліографічної культури.

    Наприкінці кожного навчального року проводжу підсумкові заняття - масові заходи, де учні мають можливість застосувати і показати свої бібліографічні знання. Форми підсумкових занять різноманітні: вікторини, конкурси, брейн – ринги, турніри книголюбів, літературні ігри та калейдоскопи, театралізовані уроки позакласного читання. У формі ігор – змагань проводяться практичні заняття з умінь користуватися енциклопедіями, словниками, каталогами. Переможці конкурсів нагороджуються грамотами та подарунками, в кінці року проводжу аналіз читацьких формулярів і найкращі читачі шкільної бібліотеки теж нагороджуються грамотами та призами.